Дедалі більше українців змушені користуватися газовими балонами. Водночас чимало людей побоюється такого користування через численні новини про вибухи металевих балонів. Варто вибирати вибухобезпечні композитні балони норвезької компанії Hexagon Ragasco, щоби позбутися ризику вибуху та остраху. Розібратися з правилами заправлення та використання легко.
Композитний газовий балон кращий за будь-який металевий
Існують металеві та композитні газові балони. Попри безпечність та численні переваги композитних балонів, є попит на металеві. Чому? Чому вибирають попри великий ризик вибухів металеві балони? Тільки з огляду на нижчу вартість – більш аргументів немає. Усі інші аргументи будуть на користь композитних балонів і головний – безпека, відсутність ризику вибуху балона, навіть, якщо він безпосередньо впродовж тривалого часу перебуває у вогні.
Раніше єдиним матеріалом для виготовлення балонів була сталь, проте зараз існують більш сучасні полімерно-композитні матеріали, що вироблені зі скловолоконної нитки, вкритої епоксидною смолою. Саме з такого матеріалу виготовляють безпечну альтернативу сталевим ємностям – композитні балони. Лідером у світі з виробництва таких балонів визнано норвезький бренд та завод Hexagon Ragasco: цілком безпечні, якісні, легкі й прості, ергономічні, сучасні, варіативні за розмірами, виготовлені в Норвегії; доступні в Україні.
Численні переваги композитних газових балонів Hexagon Ragasco
Підвищена безпека. Коли маєш справу з газом, безпека – головний пріоритет. За останні 15 років композитні балони Hexagon Ragasco витримали безліч суворих випробувань у різних кліматичних середовищах: за -40 °С арктичного холоду та за пустельної спеки +65 °С. Балони Hexagon Ragasco витримують удвічі вищий тиск на розрив, ніж металеві, та на додачу вони є абсолютно вибухобезпечними. Ризик вибуху повністю усунений навіть у разі виникнення пожежі, що доведено тестами та досвідом використання в надскладних умовах. Понад 11 мільйонів балонів Hexagon Ragasco використовують у світі й щодня доводять, що мати правильний балон означає мати безпеку.
Легкість. Невелика вага балонів Hexagon Ragasco – значна перевага. Такий повний газу балон важить менше, ніж порожній металевий! Це гарантує спрощену експлуатацію як на логістичних підприємствах, так і кінцевим користувачем. Композитні балони значно легші й дешевші, їх зручніше та швидше переміщувати. Невелика вага навіть заповнених балонів особливо важлива зараз, коли часто доводиться ходити сходами на верхні поверхи.
Зауважте, на сайті Hexagon Ragasco та часом в їхніх описах зазначається вага балона без вентиля, тому що залежно від країн експорту та стандартів вентиль може бути різної конструкції. Балони Hexagon Ragasco мають вентиль українського стандарту з’єднання (не KLF), тож балони зважено вже із таким вентилем, тобто вага, яку зазначаємо в описі, вже враховує це. Для повного розуміння зазначаємо дві ваги – без вентилю та з ним, щоби було зрозуміло, чому дехто пише про іншу вагу й хто має рацію. Знати правильну вагу балона із залишками газу важливо для заправлення! І найкращий спосіб її визначати – придбати ваги типу кантар (є в асортименті товарів).
Ергономічні, сучасні, конструктивно зручні для перенесення та перевезення завдяки руків’ям – отворам в корпусі, що водночас приховують та захищають вентиль балона. До того ж до них зручно причепити портативний кантар та зважити балон для гарантовано правильного заправлення. Балони мають привабливий дизайн та колірну гаму, виготовлені з приємних на дотик матеріалів. На вибір доступно чотири розміри: три – доступні в Україні, а четвертий, найбільший, очікується в лютому 2023.
Жодної іржі. Композитні балони не іржавіють. Тоді як це є непереборною вадою металевих, які потребують особливих умов експлуатації ще й через це.
Прозорі: рівень наповнення балона газом видно через прозору матову стінку балона. Користувач може легко контролювати об’єм залишку газу та визначати час, коли буде необхідне дозаправлення, тож халепи, коли газ несподівано закінчиться в найнесприятливіший момент – не трапиться. Напівпрозорий корпус Hexagon Ragasco зумовлює непотрібність встановлення додаткових вимірювальних приладів.
Довговічність. Термін експлуатації становить 20 років із дати виготовлення. За правильного використання, зберігання та за умов періодичного огляду (не менше одного разу на 10 років) композитні балони слугуватимуть ще й набагато довше.
Виготовлені в Норвегії на чи не найвідомішій фабриці композитних балонів у світі, моделі мають вентиль українського стандарту: можна легко підібрати редуктор, ба більше, його можна відразу придбати в комплекті з балоном, як і інше додаткове обладнання – газову чи комбіновану плиту з різною кількістю конфорок, навіть газовий обігрівач! Якщо маєте редуктор стандарту з’єднання KLF, потрібно придбати перехідник. Подбайте про якість такого перехідника, наприклад, німецький GOK є чи не найкращим. Ці перехідники також є в спеціальних універсальних комплектах із редуктором та шлангом.
З усіма перевагами композитних балонів Hexagon Ragasco можна ознайомитись, переглянувши відео виробника:
Як правильно заправити та вирахувати залишок газу в газовому балоні?
На перший погляд видається, що правильно заправити балон пропаном, бутаном або їх сумішшю дуже просто, адже його об’єм відомий та викарбуваний на поверхні, як і інформація про гази, якими не допустимо наповнювати балон. Але як дізнатися скільки залишилося та скільки треба заправити? А скільки це не в літрах, а в кілограмах? Допоможе схема правильного розрахунку залишку газу, що є в кожному балоні, який використовують постійно.
Перше заправлення
Коли балон новий, то перед першою заправкою треба відкрутити вентиль та випустити стиснуте повітря. Із заводу балон постачається під тиском, що свідчить про його герметичність і цілісність. Якщо забути це зробити, то балон все ж можна заправити газом, проте, як результат, це буде газово-повітряна суміш. І вистачить її ненадовго, і якість горіння буде низькою.
Для правильного заправлення й подальшої нормальної роботи будь-яких пристроїв, що працюють на зрідженому пропані, бутані чи пропан-бутановій суміші, потрібно наповнювати балон газом не більше як на 80 % його повного об’єму! Важливо, щоби в балоні залишалося місце для «повітряної подушки» – вільної зони, яка потрібна для перетворення скрапленого пропан-бутану в газ. Для металевих балонів це набуває особливої критичності ще й через ризики неконтрольованого перевищення тиску, коли раптово змінюється температура зовні й всередині балона, а отже й об’єм газу. Дані про повний об’єм балона вказані в інструкції з експлуатації та паспорті виробу. Дані про вагу балона та вагу газу, який необхідно заправити, також вказано.
Повторне заправлення (розрахунок за вагою)
Добре, коли це було перше заправлення порожнього балона, а як чинити далі, коли кількість залишкового газу невідома? Деякі проблеми може спричинити залишок навіть невеликої кількості газу. Головне для споживача й оператора, який буде заправляти балон, пам’ятати, що ця залишкова кількість буде різнитися залежно від об’єму балонів і виду палива. Тому кожного разу під час повторного заправлення кількість залишку газу в балоні потрібно перевіряти на вагах. Потім від щойно отриманого результату (ваги залишку газу разом із вагою балона) необхідно відняти заздалегідь відому незмінну вагу порожнього балона (тут згадаймо про вагу балона саме з вентилем, що зазначена в описі товару). Така різниця, звісно, і буде вагою залишку газу в балоні. Решту можна дозаправляти, не перевищуючи обмежуючі показники та керуючись даними про вагу з таблиці, що наведена нижче, відповідно до використовуваного газу – пропан, бутан чи їх суміш.
Об'єм, вага газу, що рекомендовані виробником для заповнення балонів Hexagon Ragasco:
Заправляти потрібно не більш як на 80 % від повного об’єму балона або на рекомендовану вагу.
Якщо йдеться про заправлення в літрах, що звично багатьом, треба ще раз зауважити, що заповнювати балон потрібно до 80 % від його повного об’єму.
Позначка на композитних балонах про зазначену ємність є номінальною. Наприклад, за номінального об’єму 12,5 л корисний робочий об’єм становитиме 10 л. Для балона з номіналом 18,2 л – 14,5 л, із номіналом 24,5 л – 19,5 л, із номіналом 33,5 л – 26,5 л.
Потрібно зрозуміти, скільки важить порожній балон (із вентилем та зі спущеним стиснутим повітрям, яке є в новому балоні, для абсолютної точності). Знаємо, що вага 12,5-літрового порожнього балона становить за паспортом 3,4 кг, проте не можна забувати, що то вага без вентиля. Вага з вентилем трохи більша (див. таблицю). Вочевидь потрібно зважити балон із залишками газу. Далі, знов виконуємо прості арифметичні дії та дізнаємося результат – різницю між вагою порожнього балона з вентилем та балона із залишком газу. Наприклад, дізнаємося, що залишок газу (пропан-бутанової суміші) у балоні становить 1,6 кг. За середньої щільності газової пропан-бутанової суміші (приблизно 0,54 кг г на 1 л) – це майже 3 л залишкового газу в балоні (1,6 кг розділити на 0,54). У такому разі треба дозаправити 7 л – до 80 % від повного об’єму балона 12,5 л! Інакше кажучи, до такого початково непорожнього балона можна додати ще не більше як 7 л газу.
Звісно, цей спосіб розрахунку застосовується до балонів усіх об’ємів, незалежно від різновиду палива (пропан, бутан чи їх суміш).
Рекомендуємо брати із собою портативні ваги, які можна придбати в комплекті з балоном у нас чи наших бізнес-партнерів, ще й додати редуктор зі шлангом та затискачами до нього, перехідник зі стандарту KLF, плитку, обігрівач тощо.
Не нехтуйте правилами безпеки при користуванні іншим, крім балона, обладнанням! Подбайте про правила експлуатації та заходи безпеки, зазначені в описі інших товарів. Проте водночас будьте певні: композитний норвезький балон Hexagon Ragasco точно не зрадить!