Шановні партнери! Пропонуємо вам детально ознайомитися з правилами ліцензування продукту System Сenter Service Manager 2010, який допомагає автоматизувати ІТ-процеси та інтегрувати рішення сімейства Microsoft System Center.
System Center Service Manager 2010 — нове рішення для автоматизації та впровадження системи управління ІТ-процесами, що дозволяє без перешкод адаптувати IT- обслуговування організації до нових бізнес-вимог, знижуючи витрати і підвищуючи швидкість усунення проблем.
Ліцензійна модель Microsoft System Center Service Manager 2010 вимагає придбання ліцензії на сервер керування (програми для управління клієнтськими робочими станціями та серверами) та власне ліцензій на керування (management license - ML) для кожного керованого операційного середовища (operating systems environment - OSE).
Продукт Service Manager 2010 ліцензується наступним чином:
Ліцензії на керування (ML) повинні бути призначені кожному операційному середовищу на пристрої, що перебуває під керуванням продукту Service Manager 2010, за винятком операційних середовищ (OSEs) пристроїв, які функціонують як частина мережевої інфраструктури 3 рівня чи нижче (OSI layer 3 or below*). Пристроєм вважається окремий сервер,комп’ютер, робоча станція, термінал, кишеньковий ПК, пейджер, телефон, особистий електронний помічник чи інший електронний пристрій.
*Модель OSI (англ. Open Systems Interconnection Reference Model - модель взаємодії відкритих систем) - абстрактна модель для мережних комунікацій і розробки мережних протоколів. Представляє рівневий підхід до мережі.
Згідно з документом «Ліцензійні права на використання продуктів Microsoft” (липень 2010, україномовна версія, ст.96) термін «керувати» пристроєм означає:
i) запитувати або отримувати дані
ii) змінювати конфігурацію або
iii) віддавати команди апаратному чи програмному забезпеченню, пов’язаному з середовищем відкритих систем (крім пошуку і виявлення наявності пристрою).
Ліцензія на керування не потрібна для :
i) будь-якого з операційних середовищ, де запущені екземпляри серверного програмного забезпечення на ліцензованих серверах;
ii) будь-якого операційного середовища, у якому не запускаються жодні екземпляри програмного забезпечення, або
iii) будь-якого з пристроїв, що функціонують тільки як пристрої мережної інфраструктури (OSI рівня 3 чи нижче), або
iv) будь-якого з пристроїв, для якого виключно здійснюється «позаштатне керування».
«Позаштатне керування» складається з взаємодії через мережний зв'язок з контролером керування обладнанням для контролю або керування станом компонентів обладнання, таких як:
температура системи
швидкість вентилятора
увімкнення/вимкнення живлення
скидання системи
доступність ЦП
Використання моніторингу для наступних компонентів вважається непрямим керуванням операційного середовища та потребує ліцензію на керування:
ЦП
оперативна пам'ять
мережний адаптер
система зберігання.
Правила використання System Center Service Manager 2010 за корпоративними програмами ліцензування містяться в документі «Ліцензійні права на використання продуктів Microsoft” (Microsoft Product Use Rights (PUR) (www.microsoft.com/licensing/contracts) та у відповідних ліцензійних угодах. Детально про продукт також можна почитати на сторінці http://www.microsoft.com/systemcenter/en/us/service-manager/sm-pricing-licensing.aspx#Lic
Як додаткове уточнення, хотіли б зазначити, що як продукт, Service Manager не обов’язково вимагає ліцензій керування на кожен ПК та сервер в організації. Правила ліцензування визначають необхідність придбання ліцензій керування тільки для операційних середовищ (OSEs), якими продукт Service Manager керує прямо чи опосередковано.
Витяг (ст.79) з англомовної версії документу Microsoft Product Use Rights:
I) Additional Licensing Requirements and/or Use Rights.
a) Management Licenses. You must acquire and assign, to a device or user, the appropriate category and type of management license for the operating system environments (OSEs) you will use your instances of the server software to directly or indirectly manage.
Цитований параграф означає, що якщо замовник використовує Service Manager для автоматичного (прямого чи опосередкованого) управління операційними середовищами, тоді MLs (ліцензії керування) потрібні. Проте, якщо Service Manager використовується командою технічної підтримки для створення та відповідей на запити підтримки вручну, та де Service Manager не керує автоматично всіма цими операційними середовищами кінцевих користувачів, тоді ці пристрої кінцевих користувачів не потребують ліцензій керування.
Щодо опосередкованого керування, додатковим підтвердженням є розділ згаданого документу Microsoft Product Use Rights щодо «ущільнення каналів» (Multiplexing):
Ущільнення каналів (Multiplexing). Устаткування або програмне забезпечення, яке служить для:
групування підключень
переспрямування інформації
зменшення кількості пристроїв або користувачів, які безпосередньо використовують продукт або мають доступ до нього
зменшення кількості пристроїв або користувачів, якими безпосередньо керує продукт,
(іноді називається «ущільнення каналів» або «організація пулу») не зменшує кількості необхідних ліцензій будь-якого потрібного вам типу.
Тобто, якщо здійснюється непряма робота з продуктами (серверами), тоді слід дивитися розділ документу Microsoft PUR, що стосується мультиплексування. Таким чином, якщо персонал технічної підтримки вносить вручну дані у Service Manager (без використання устаткування чи програмного забезпечення), мультиплексування в даному випадку не відбувається для цих керованих пристроїв і тому ліцензії керування не потрібні.
Проте деякі корпоративні програми ліцензування передбачають, що певні продукти продаються лише для всієї організації/користувачів в організації (напр. ECAL Suite в програмах ЕА, EAS) , в такому випадку правила програми ліцензування мають перевагу над правилами використання продукту. Наприклад, продукт ECAL Suite, в якого входить System Center Service Manager Client ML придбавається на всі кваліфіковані ПК в організації, але за значно зниженою ціною.