Коли б хтось зараз поставив за мету записати хроніки відеоігор останніх двох років, то одне завдання, напевно, було б дуже важким: що написати про Fortnite? Щодо того, як зухвало не брали до уваги цю гру на початку, яким феноменом вона стала зараз і чи триватиме такий стан роками?
Витрати на відеоігри у світі перевищують рекордних $ 30 млрд щокварталу. Споживачі США, які є найвпливовішими у цьому сегменті витрат, витратили понад 9 мільярдів USD у третьому кварталі 2018 року (липень – вересень), що на 24 % більше за підсумками 2017-го року, відповідно до рейтингу динаміки ринку ігор у грудні (звіт NPD Group 2018).
Згідно з повідомленням, обсяг продажу тільки самого контенту відеоігор збільшився на 25 % та сягнув $ 7 млрд у третьому кварталі 2018 року. Тут йдеться про всі категорії контенту, включаючи, власне, саму повноцінну гру, підписку та мобільні ігри. Найбільше зросли продажі контенту саме для консольних платформ, а посеред них найвищих темпів та результатів досягла Playstation. У звіті додано, що найбільше вплинули на продаж ігри: Candy Crush Saga, Fortnite, Madden NFL19, «Людина-павук Marvel's» та NBA 2K19. Територіальні переваги ігор відмінні за різними континентами та країнами. Зокрема, в Україні місце NFL та NBA з успіхом займає FIFA2019, проте місце Fortnite таке саме почесно високе. Продажі відповідного апаратного забезпечення (ігрова консумерська електроніка) у третьому кварталі зросли на 11 % до $ 737 млн, на чолі з PS4 та іншими пристроями.
Продаж ігрових аксесуарів у третьому кварталі 2018 року також зріс, порівняно з аналогічним періодом минулого року. Зазначено, що неабияким трендом було придбання гарнітур для гри Fortnite. Стрімко зростає бізнес ігрових та колекційних фігурок, обладунків та масок Cosplay, іншої брендованої ліцензованої продукції.
В ігровій галузі, в якій окремі ігри та навіть жанри часом швидко піднімаються на найвищі щаблі популярності, інколи трапляється, що вони не менш стрімко втрачають успіх чи занепадають зовсім. Іноді сформована шалена зацікавленість несподівано спадає впродовж кількох місяців. Цього чекали від Fortnite. Не дочекалися. Fortnite і досі лише продовжує вражати. Це дійсно гра-феномен, яка влітку 2018 року змусила запеклих песимістів змінити свою думку. А цієї зими, із щойно оголошеним 7-м сезоном, гра набула ще більшої популярності. Fortnite створив широку своєрідну поп-культуру навколо себе. Процес вірусно отримує все нових і нових прихильників. Такого досі досягали лише кілька ігор, перелічити які вистачить пальців однієї руки. Останнім таким «незрозумілим» феноменом був та є Minecraft (про «Майнкрафт» йдеться окремо в нашому матеріалі). Є запитання, чи матиме щось подібне платформа Roblox (теж шукайте матеріал)? Щось споріднене в цьому є з проектом Sponge Bob square pants (і про це також буде). Проте Fortnite вже точно більше, ніж, власне, гра.
За сухим визначенням, Fortnite – відеогра жанру тактико-стратегічного шутера з елементами виживання та будівництва, розроблена американською компанією Epic Games. У лютому було оголошено, що Epic Games вже нарахував вражаючі 3,4 мільйона гравців, які грають водночас, а ще більшою є загальна база гравців (людей, які щонайменше один раз грали у Fortnite). Чисельність цієї бази ще у січні 2018 року сягнула 45 мільйонів. У вересні Epic Games повідомила, що налічено вже понад 78 мільйонів гравців, які грали принаймні один раз на місяць. Тепер за кілька місяців, коли гра з жовтня на додачу доступна з деяких пристроїв Android, ця цифра значно більша. Є чутки, що щабель 200 мільйонів вже давно подолано.
Із середини року до феномену Fortnite зі спостерігачів до активних учасників перейшла ціла купа компаній, які почали сприяти створенню екосистеми навколо Fortnite. Epic Games продала ліцензії на виробництво брендованої продукції одягу, сувенірів, колекційних ігрових фігурок, костюмів, масок тощо. Це має сприяти зростанню прибутків власників, популярності гри, задоволенню гравців, залучити додаткову аудиторію посередництвом такої надприсутності бренда Fortnite у реальному світі, «вистрибнувши», таким чином, з віртуального до реального офлайн-світу. Цей світ має гроші. Це збагнули всі.
Може здаватися, що Fortnite – це типова бойова гра чи бойова королівська гра (battle royale game). Бойова королівська гра – це досить новий жанр, натхненний та вдячний появою книгам та фільмам The Hunger Games та японському класичному культу Battle Royale. Це така гра, де, наприклад, в одному з обраних режимів велика кількість гравців водночас, після спеціальної коротенької антуражної сцени загальних зборів-вихвалянь на галявині, потрапляє на фіксовану територію, так звану мапу. Потрапляють вони туди зазвичай без будь-якого обладнання. Мета проста: бути останнім гравцем (або командою), який витримає битву, залишиться живим. Гравці повинні знаходити зброю, ліки, набої та інше обладнання, боротися, будувати чи ламати фортеці-укріплення, будівлі і, врешті,.. вижити. Водночас відчутна площа карти скорочується, вимушує гравців тісніше й тісніше взаємодіяти з іншими гравцями, що ще залишилися. Тож переховатися у засідці – хибне рішення, яке спрацьовує на нетривалий час. Це додає динаміки та спонукає до дій.
Існують й інші бойові королівські ігри, зокрема PlaygroundUnknown’s Battlegrounds (відомий як PUBG). Попри це, Fortnite зарекомендував себе як провідна гра з низки причин: це безкоштовна гра. Тоді, коли за той самий PUBG доведеться сплатити близько 980 грн на Steam чи десь 1 500 грн на консолі.
Fortnite не прямує шляхом Pay to Win. Той, хто зазвичай витрачає реальні гроші на гру, у Fortnite отримає лише косметичний ефект та не матиме жодних тактичних чи бойових переваг у грі. Це додає їй рис чесної гри, де майстерність не купити за золото. Втім втриматися, не спокуситися на покупку, наприклад, нового скіна чи чудернацького танцю досить важко. Особливо, коли друзі хизуються цим раз за разом. Тут треба мати залізні нерви та міцний характер, чи здобувати таке надбання, що ще більш корисно.
У Fortnite можна грати чи не найбільшою кількістю різних платформ. Жоден конкурент поки ще не домігся того, щоб дати змогу зустрітися в онлайн-битві суперникам, які грають із пристроїв Android, iOS, PC, Mac, PlayStation 4 та Xbox One водночас! PlayStation 4 та Xbox One водночас – це не помилка.
Це єдина гра, де компанія PlayStation дозволила так вражаюче кросплатформово зустрітися у битві своїм гравцям із гравцями Xbox One.
Так, PUBG має більш реалістичне середовище та серйозне, суворе (помірковане) ставлення до бою чи персонажів. Fortnite навпаки суб’єктивно, дивує реальною нереальністю, мультиплікаційною графікою.
Менша за розмірами мапа острова та швидкоплинні бої у Fortnite, безсумнівно, роблять його стрімким, тож багатьох це приваблює. Раунди тривають лише кілька хвилин. Протягом хвилини чи двох після раунду можна постати тим самим чи будь-яким іншим героєм, з відновленим «ХП» (ступінь рівня віртуального здоров’я героя), повним сил та звитяги, готовим до нового раунду.
І жодної крові, жодного брутального страждання, жодних жахів та страхів.
Тактика теж, на перший погляд, нескладна. Пересування пішки чи бігом, стрибки чи політ, збір корисного краму та ресурсів, будівництво та руйнування є основною механікою. А запаси, приховані окремими таємними містинами, корисного краму (лута) – основний метод озброєння. Гравці можуть будувати та ремонтувати/редагувати кожну стіну споруди, будувати сходи, пандуси, дах і вікна, створюючи чи руйнуючи їх відповідно за потреби. Завдяки такій побудові гра, як каже засновник Epic Games Тіма Суїні, – це якась органічна суміш вдосконаленого Minecraft і Left 4 Dead. Але так було на початку. Зараз це щось фантастично більше й цікавіше.
На початку гри обирайте місце посадки з летючого об’єкта (не проґавивши шансу похизуватися скіном (зовнішнім виглядом героя-персонажа), стилем та ефектами траєкторій, типами апаратів для польоту (це знов про засоби монетизації проекту)), вирушайте на битву, починайте пошук, робіть безлад, збирайте металобрухт, дрова чи камінь, тобто ресурси для майбутніх будівель, захисних чи нападних споруд, рухайтеся в безпечне місце чи навпаки боріться із суперником-ворогом, захищайте та лікуйте друзів по команді... Тобто знаходьте масу активностей за смаком та на власний розсуд, які задовольнять досхочу. Це те, що додає у Fortnite привабливої спокусливої залежності, коли здається, що потрібна ще одна «остання за день» гра, бо це лише якихось три-п’ять хвилин. Гравці World of Tanks, читаючи це, мабуть, замислилися. Їхні жінки чи батьки тяжко зітхнули.
Нестандартний стиль арт-мистецтва надає Fortnite дивовижних безмежних шансів. Нема необхідності перебувати у рамках справжніх історичних подій, одностроїв героїв, типів зброї. Нема звичного стилю чи моди певної епохи цивілізації. Гравці World of Tanks, читаючи це, вдруге замислилися та до них приєдналися гравці Call of Duty. Їм, можливо, цей «сюрреалізм» та «невідповідність» ТТХ взагалі не сподобаються. Тому й є різні ігри та табори їхніх прихильників. Проте чим більш реалістичним і «серйозним» є підхід до боротьби, навіть з королівським боєм типу боїв PUBG, тим сильніші обмеження масштабів фантазії спіткають розробників. Тоді як Epic Games може вільно додати до Fortnite різновиди божевілля стилів, методів, образів Fortnite.
Cаме це різнобарв’я, суміш стилів, цікаві та часом навіть безглузді елементи обладунків і дивовижної зброї дивують, приваблюють, привчають, засмоктують і надихають.
Ці незвичайні, так звані, скіни героїв, стрибки, які підкидають гравців у повітрі, знаменита швидкісна будівельна механіка гри (кваліфіковані гравці будують майже непроникну фортецю за лічені секунди), як не дивно, – без шкоди для загальної естетики.
Мабуть, доречно вже ввести термін, який би характеризував таке: це все «Фортнайтно»!
На загальну популярність працює наснага Epic, з якою вона творчо, завзято та хвацько оголошує новий сезон за сезоном, утримуючи аудиторію, надаючи їм нового й нового контенту. Ось щойно, на початку грудня, розпочато новий 7-й сезон. З новими рішеннями, образами, технікою. Ось вже літак кружляє над островом і стріляє з бортових гармат. А гравці питають у чатах, чи можна так перемогти, сидячи у літаку протягом бою.
Fortnіte має успіх, бо Epic Games здатна звичайні речі, наприклад, оновлення карти, перетворити на величезну всесвітню подію, на яку мільйони чекають, дискутують, створюють безліч коментарів, повідомлень, припущень, флеймів і диспутів. Оновленнями Fortnite покращує загальну продуктивність, змінює звичні режими бою, карту, налаштування зброї або залучає абсолютно нові предмети, техніку, героїв, скіни. Залучає тих, хто подумки вже хотів припинити грати, залучає нових гравців. Цікаво, що за віком категорії гравців не мають певних групових скупчень. Поки немає точної аналітики, проте вважають, що переважно до «Фортнайт» долучаються гравці, які щойно припинили грати у «Майнкрафт». Проте це не обмежує гравців віковими рамками 10 – 15 років. Грають і старші, грають студенти, грають і «30+» гравці.
Результат – це гра, яка, хоча й проста, інтуїтивно зрозуміла, навіть часом примітивна для знавців більш досконалих ігор іншого рівня. Проте це гра, яка вже понад рік феноменально та динамічно розвивається і вдосконалюється. Це надає впевненості в її майбутньому, як мінімум, ще на рік-два. Більше?
Гра існує у чотирьох режимах:
Режими PvP разом із «Творчим» (він поки у beta version до 13 грудня) наразі безкоштовні з можливістю за ігрові гроші V-bucks (чи безготівково карткою) купити ігрові скіни, танці (емоції) героїв, бойову перепустку тощо.
У грі в режимі PvE є чотири різних класи гравців-скінів: ніндзя, мандрівник, командос і будівельник. Різні класи мають різні здібності. Наприклад, будівельник швидше і дешевше будує, а також підсилює самі будови. А здібності до ближнього бою набагато кращі у класу ніндзя, ніж у інших класів. З поліпшенням і підвищенням рівнів налаштовуються й вдосконалюються навички персонажів.
Рівні та нагороди є і в PvP, але там вони відіграють іншу роль – емоційну, колекційну, не впливають на гру. У режимі гравець проти гравця (PvP) водночас може грати до 100 кросплатформенних гравців. Дії тут майже ідентичні, але цей режим вважають найдинамічнішим, тому багатьох саме він приваблює найбільше. До того ж PvP, на відміну від PvE, поки безкоштовний. Там всі герої-скіни рівні між собою, незалежно від їхніх типів, рівнів, озброєнь та обладунків. Лише майстерність гравця, злагодженість команди та низка ігрових факторів надає скіну певних переваг.
«Творчий» – наймолодший і водночас найперспективніший режим.
На початку грудня гравці Fortnite дочекалися нового 7-го сезону. Хоча і 6-й сезон Fortnite Battle Royale, безсумнівно, був цікавим і насиченим на важливі події.
Сезони Fortnite, зазвичай, тривають десь 10 тижнів і мають властиві їм особливості та тематику. Сезон 2 було присвячено середньовіччю, сезон 3 поринув у космос, сезон 4 додав комет та супергероїв, сезон 5 змінив розуміння простору та часу із міжгалузевими розбратами, сезон 6 здивував летючим островом на підтримку загадкового інопланетного Куба та його міграцією, сезон 7 дивує появою бойових літаків, зимовими локаціями.
Щосезону карта острову подій змінюється драматично не лише за ландшафтом, а й за її науково-фантастичними сюжетними лініями та кількістю й розташуванням артефактів і секретами їхнього здобуття. На початку листопада вибухнув «Куб» та всі уламки впали додолу, утворивши мережу річок. Тож хто знає, що ще може трапитися наступними тижнями ще до закінчення сезону 7 і початку невідомого сезону 8?
Ще коли 5-й сезон добігав кінця багато хто підозрював, що Кевін Куб буде певним чином задіяний у 6-му, що в кінцевому підсумку виявилося правильним. Але зараз аніхто не може визначити будь-які ознаки чи підказки, які б натякнули на вміст 8-го сезону. Це приваблює та інтригує щомісяця.
Головна ідея, мабуть, залишиться, й гравці продовжать пригоди різними режимами. Так звана «Бойова перепустка» (Battle Pass), як зазвичай, мабуть, розблоковуватиме ексклюзивні образи-скіни, емоції й інший вміст. Інші додаткові можливості також мають бути доступними тим, хто придбав бойову перепустку сезону. Нові сезони, як і раніше, швидше за все, включатимуть «Таємний скін», який можна отримати лише за умови завершення викликів протягом певної кількості (у сезоні 7 за 7) тижнів.
Нарешті ще одне, що не слід ігнорувати, – це те, як Fortnite завдяки своїй харизмі залучає людей просто дивитися, як грають інші. Це не їхня ідея, це зробили давно інші з іншими іграми. Fortnite вміло це підхопила. Людям подобається дивитися, навчатися, визначати особливі хитрощі, які видно у грі інших люди. Twitch-стример Тайлер «Ніндзя» Блевінс має рекордні залучені до перегляду своєї гри у Fortnite понад 15 000 000 глядачів. Поза сумнівами, той факт, що допомогло у цьому те, що він грав разом із суперзіркою репером Дрейком. Уявіть, турнір «Фортнайт», в якому беруть участь 100 топових гравців, привабливий такою мірою, що без особливої реклами та просування залучив до перегляду цього дійства на YouTube водночас понад мільйон глядачів!
Завдяки ненав’язливості, простому, швидкому, артистичному, креативному, незвичайному геймплею та його (поки) початковою безкоштовністю Fortnite останні місяці зі своїми образами-героями-скінами стала іконою постерів ігрової індустрії, вибивши з цієї позиції багатьох інших конкурентів.
І це жодним чином не спиняє Epic Games, не демонструє жодних ознак самозадоволення від поточного успіху, не сповільнює оновлень. Є всі шанси, що Fortnite у 2019 році шалено зростатиме, набуваючи ще більшої міцності та могутності. Поки не з’явиться інша гра-феномен. Чи майорить така зараз хоча б десь на обрії?
Цікаво? Чекаєте на продовження Fortnite stories? Це тільки початок, все можна буде побачити на CEE2019 5 – 7 квітня 2019 року.
Кілька виробників сувенірної, брендованої, іграшкової та колекційної індустрії долучилися до отримання ліцензії Fortnite за шалені гроші. Поки найбільше новин з табору ігрових колекційних фігурок Fortnite IRL (IRL – In Real Life) компанії Jazwares. Де інші? Це вже не так і важливо, бо конкурентів у однакових сегментах за угодою між Epic Games та бізнес-партнерами не має бути. Уже є перші зображення та відомості про 4-дюймові фігурки та інші колекційні ігрові набори персонажів та краму/луту Fortnite. Ігрові колекційні фігурки Jazwares Fortnite переносять ігрові епічні події у реальну офлайн-гру з набором справжніх якісних ігрових колекційних фігурок, будівельних наборів, пін’ят, плюшевої моделі, додаткової іграшкової зброї й обладунків. Усе це відобразить саме те, що геймери бачать й уявляють у світі Fortnite.
Продажі в Україні низки ліцензованих Fortnite товарів Jazwares буде розпочато, як і у всьому світі з однакових товарів, але є впевненість, що, як і сезони у грі, Jazwares додаватиме різні типи продукції власними ритмами виробництва та хвилями оголошень про початок. Першими розпочинають такий перелік продукції:
Готові до гри п’ять колекційних фігурок Fortnite. Ці артикульовані фігурки точно відображають образи віртуальних героїв. Деталі виконання (скіни), приладдя одностроїв, зброя чи інструменти збирання ресурсів ідентичні віртуальним. Заввишки герої 17,8 см, що ідеально для залучення поза межами «Фортнайт» з іншим приладдям як для будівництва, так і застосування планерів, автомобілів та багато чого іншого. Є 5 персонажів: Карбід, Ронін, Бандольєр, Раптор, Місс Бенксі. Кожен пропонується як окрема позиція у власному пакуванні. Уже бачите, як фігурка імітує танок та застигає у характерній позиції funk, smooth moves чи living large? Так, фігурки гнучкі в суглобах, тож здатні прийняти відповідну позу бойового танцю.
Позбудьтеся вагань і відчиняйте цю вабливу скриню, вщент набиту бойовим крамом-скарбом. Скриню виконано напрочуд реально, а містить вона різноманітні та необхідні у грі жадані речі, зброю та будівельні матеріали включно.
Ця фігура, немов справжня пін’ята, містить джерело бажаного: креслень для створення новітньої зброї та навіть нових героїв. Є жаданим здобутком у режимі гри PVE. У реальному житті – це майстерно виконана картонна кольорова лама, всередині якої теж, як у справжній пін’яті, сховано вантажі зброї, ексклюзивну фігурку, будівельний матеріал тощо.
Це детальна, теж 4-дюймова (десь 17,8 см) фігурка героя (skin) Омега. А з ним у комплекті – захисна броня, легендарна зброя, парасолька та будівельний матеріал-підставка. Усі підставки всіх таких комплектів фігурок можна згодом використовувати як будівельний матеріал.
Чотири різні фігурки героїв-скінів Squad Mode одразу. Кожна з них у епічному та легендарному вбранні. Усі ігрові фігурки постачають зі зброєю й інструментом збирання ресурсів.
Це велика скарбниця ресурсів для будівництва споруд із різних матеріалів. У комплекті 2 ігрові колекційні фігурки, 2 види інструментів, 4 типи зброї і 81 плитка будівельного матеріалу (по 27 плиток металу, деревини, каменю) для зведення стін, пандусів, підлоги, арок, веж, схованок і багато чого іншого.
Плюшева фігурка фортнайтівської лами. Який гравець Fortnite не бажатиме прикрасити ігровий стіл чи полицю шафи плюшевою копією Лами з «Фортнайт»? У грі лама – це бажане джерело ресурсів чи зброї, набоїв, ліків, а в реальному житті – надзвичайно м’яка плюш-лама заввишки майже 18 см зі вставками з високоякісної тканини й оздоблена вишитими деталями. Але головне – це неначе символ ігрового щастя та здобутків.
Продаж цих товарів розпочнеться в Україні на початку 2019 року! А 7 – 9 квітня усе це та багато іншого додатково буде на стенді Jazwares під час масштабної виставки геймінгу, електроніки та інших споріднених індустрій CEE2019. Буде цікаво. З віртуальної гри до реального життя у грі!
Трохи почекайте, незабаром слогани: «Збирай, будуй, грай!», «Клич друзів! Збери їх всі», «Збирай фігурки, клич друзів!», «Відірвися від віртуального, поринь у реальне!» — закликатимуть і матимуть неабияку силу. З онлайну гра впевненно крокує в офлайн, створюючи нову екосистему. Незабаром оголосимо про можливість попередніх замовлень від бізнес-партнерів на продаж асортименту фігурок та аксесуарів. Згодом і партнери оголосять про прийом замовлень. Ігрові колекційні фігурки Jazwares Fortnite крокують до гравців та шанувальників!
У дописі використано поради та досвід спільноти київських геймерів Fortnite «OPP»